361 | camyünü | Cam liflerinden yapılmış ses geçirmez madde. |
362 | canavar | Gölge oyunu'nda doğaüstü bir yaratık tasviri. Buna ejder de denir. Kötülüğün simgesidir. |
363 | canlı gazete | Gazete başlıklarının konularına dayanan ABD'de çıkmış bir tiyatro biçimi. »Kısa, etkileyici sahnelerle günlük olayları eleştiren ve toplumsal sorunlara değinen gösteri. Gazete tiyatrosu da denir. |
364 | canlı hedef | Hedef tahtası önünde duran kişiye zarar vermeden, onun silüetini ortaya çıkaracak biçimde çevresine kurşun sıkmak, ok ya da bıçak atma gösterisi. Başka bir adı kızılderili atışı. |
365 | canlı karagöz (o.o.) | (Ortaoyunu) 1. Halk dilinde ortaoyunu'na verilen ad. 2. On dokuzuncu yüzyıl sonlarında, gölge oyunu tipleri ve giysileriyle sahnede oyuncular tarafından oynanan karagöz. |
366 | casusluk oyunu | Casusluk ve serüvenleri kapsayan oyun. |
367 | cazu | Gölge oyunu'nda daha çok büyü gücüyle olağandışı işler yapan, oyuna gerçeküstü bir hava getiren tasvir. Çoğu kez yaşlı, arada sırada da genç bir kadındır. Ancak bunlar arasında insan görünümünden çok değişik olanlar da vardır. Bunlar hep kötülük yaparlar, onları kızdıranı çarparlar. |
368 | cehennem ağzı | Orta Çağ dinsel tiyatrolarında cehennem ağzını simgeleyen düşsel bir canavar ağzı dekoru. |
369 | cehennem ateşi | Orta Çağ dinsel tiyatrosunda belli bir kimyasal karışımla elde edilen ateş etmeni. |
370 | cep tiyatrosu | Sahnenin seyirciye çok yakın ilişkide olduğu az kişi alan tiyatrolar için kullanılan deyim. |
371 | cıdıroğlu (köy.o.) | (Köy oyunu) Anadolu'da oyun yönetenlere verilen adlardan biri. |
372 | cıva buharlı ışıtaç | Işığının büyük bölümü cıva buharının ışımasıyla elde edilen boşalmalı ışıtaç. |
373 | cızlanmak (argo) | Gölge oyunu'nda, Külhanbey ve Matiz tarafından «bir yere gitmek» anlamında kullanılan deyim. |
374 | cin | Gölge oyunu'nda doğadışı bir figür. Orta Çağ Avrupa tiyatrosundaki Şeytan'ın özdeşi. Göğsünde, karnında, kasıklarında ve diz-kapaklarında canavar başları vardır. Göze görünmediğine ya da istediği zaman göründüğüne inanılan düşsel bir figürdür. |
375 | cizvit balesi | On yedinci yüzyıl ortasından on sekizinci yüzyıla değin süren dinsel öğreti balesi. |
376 | cizvit tiyatrosu | On yedinci yüzyıl ortasından on sekizinci yüzyıla değin süregelen dinsel öğreti tiyatrosu. Barok tiyatro biçemini benimsemiştir. Luther'in din reformuna karşı gerçekleştirilmiş olan ve yalnızca Katoliklere özgü bir tiyatro anlayışıdır. |
377 | commedia dell`arte | Başlangıcı 155O'ye dayanan italyan halk doğaçlama tiyatrosu. Bir senaryoya dayanılarak oynanan, müzikli ve tartımlı bir halk komedyasıdır. Oyundaki gülmece, oyna oynandığı sırada ve o anda oyuncular tarafından uydurulur. |
378 | commedia erudita | Belli bir metn olan italyan karakter ve dolantı komedyası. Roma komedyası örnek alınarak saraylarda oynanan komedya türü. |
379 | cud (argo) | Gölge oyunu'nda Yahudi tasvirine verilen ad. bk. Yahudi. |
380 | curcuna (o.o.) | (Ortaoyunu) Ortaoyunu'nun başlangıcında ya da bu oyundan bağımsız olarak ortaya çıkan gülünç danslar yapan soytarıların gösterilerini kapsayan bölüm. |
381 | curcunabaz (o.o.) | (Ortaoyunu) Curcuna içinde dans edip soytarılıklar yapan sivri külahlı, bazen yüzleri maskeli oyunculara verilen ad. |
382 | cüce çiftteker | Sirklerde gerek güldürü, gerekse denge hareketleri için kullanılan minik çiftteker. |
383 | cüce (o.o.) | (Ortaoyunu) Ortaoyunu'nda curcunada ve atışmalarda ortaya çıkan ve Kavuklu'yu kızdırıp tip. Gölge Oyunu'ndaki özdeşi Beberuhi'dir. |
384 | çabuk değişme | Hızlı bir biçimde dekor, giysi, donatımlık ve benzeri değişimler. |
385 | çabuk değişme odacığı | Oyuncuların zaman yitirmeden giysi değiştirebilmeleri için sahne üzerindeki küçük oda. |
386 | çabukel | Nesneleri kaşla göz arasında kaybedip ortaya çıkarma becerisi olan sanatçı. |
387 | çadır | Kalın bezden, keçeden, deriden ya da kıl dokumadan yapılıp direklerle tutturularak kurulan barınak. |
388 | çadır halatı | Çadırı direklere bağlamada ve çadırı germede kullanılan halat. |
389 | çadır hayal | Eskiden ipli kuklaya verilen ad. |
390 | çadır mandalı | Çadır bezlerinin, birbirine tuturulmasında kullanılan özel mandal. |