Gösterim - XML


IDTerimAçıklama
1531makasDenge sanatının gösterişli bir numarası : Sanatçı at üstünde amuda kalkmış durumda giderken dengesini bozmadan büyük bir makas gibi bacaklarını açıp kapar. .
1532maket işliğiMaketin yapıldığı iş yeri.
1533makineli kuklaİçinde kurgusu olan, pil ya da elektrikle yönetilen kukla türü.
1534makkusAtellan komedyasında güldürücü uşak tipi. Dostu yine bir soytarı olan Bukko'dur.
1535makremeMeddahın benzetmede ve öykü canlandırmada kullandığı büyük boy mendil.
1536mamırOrta Çağ İngiltere'sinde öykü anlatana verilen, ad.
1537mandallı ışıldakKendine özgü bir mandalla tutturulan ışıldak türü.
1538maniGenellikle birinci, ikinci ve dördüncü dizeleri uyaklı olan halk koşuğu.
1539manici söyleşmesiHacivat ile Karagöz arasında manilerle geliştirilen söyleşme.
1540mansiyonBüyük ev anlamında. Orta Çağ dinsel oyunlarının bir türünde, sahne üzerine yan yana kurulan ve değişik yerleri (cennet, cehennem, kilise, vb.) simgele yen eve benzeyen dekorların tümü eşzamanlı dekor anlayışı böylece ilk kez ortaçağ'da ortaya çıkmıştır.
1541marakaİran'da seyirlik oyuna verilen ad.
1542marangoz işliğiTiyatroda dekor ve sahne eşyalarına ilişkin tahta işlerinin yapıldığı yer.
1543masalOlağanüstü kişiler ve olaylarla geliştirilen öykü.
1544masanaGölge oyunu tekerlemelerinden biri. «Masana» ile uyak kurulup karşılıklı konuşulur ve soyutlamalara giden gülünç sözler söylenir.
1545maskaraTürk kukla oyununda soytarı tipi.
1546maskebk. yapay yüz.
1547maskelemek1. Bir oyuncunun başka bir oyuncunun önüne kayarak seyircinin onu görmesini engellemek. 2. Yapılmayan bir işi yapılıyormuş gibi. göstermek için oyuncunun gövdesiyle, yaptığı işi seyircinin görüşüne kapaması, örnek : Eğer masa lambasının üstünde lambayı yakacak bir düğme yoksa, o lambanın yanması anında ışıklar parlatılacaksa oyuncu lambayı gövdesiyle görüşe kapayıp yakar gibi yapar.
1548maskeli dansYapma yüzün ardına gizlenerek yapılan dans.
1549matizGölge ve ortaoyunlarında sık görülen bir tip. Genellikle sarhoştur. Görünüşü korku verici olmasına karşın, pek önemsenmez. Çoğu kez ortaya çıkan karışık durumlarda ve dolantılarda onun parmağı vardır. En büyük özelliği sindirmek, gözdağı vermektir. İstanbul ağzı kullanır, peltek bir konuşması vardır.
1550matrak oyunuSeyirlik oyunlarda tahta kılıçlar ve kalkan yerine yuvarlak yastıklarla yapılan yarı spor, yarı dans gösterisi.
1551matrakbazMatrak oyununa katılanlara verilen ad.
1552mayıs oyunuDinsel bolluk törenlerinden kaynaklanan gösteriler. Bunlara hasat oyunları, güz dönümü oyunları da denir.
1553maymunbazMaymunları eğitip onlara oyunlar öğretenlere verilen ad.
1554meddahÖvücü anlamında. Başlangıçta Peygamberi ve ailesini övene meddah denilirdi. Sonradan dramatik bir biçimde öykü anlatanlara bu ad verildi. Meddahın sanatı iki yönde gelişir : Benzetme ve canlandırma. Çeşitli insanların, hayvanların, makinelerin vb.nin seslerine sesini benzeten meddah,, bir öyküyü anlatırken öyküdeki kişileri de oynayarak canlandırır. Omuzunda makremesi, elinde değneği vardır. Değneği üç kez yere vurarak öyküsüne başlayan meddah, bunları anlatım sırasında çeşitli nesneleri yansılamada kullanır. Makreme, aynı zamanda ses değiştirmelerine de yarar.
1555meddah kahvesiMeddahın öykülerini canlandırdığı ya da benzetmelerini yaptığı kahve.
1556mekaneAntik Yunan tiyatrosunda skene'nin sol yanına konulan küçük, ilkel bir vinç bu vinçle Tanrılar indirilip çıkarılırdı. bk. deus ex machine.
1557mekanik denetimliMekanik yoldan denetlenen herhangi bir aygıt, ya da araç.
1558mekanik işler sorumlusuSahnenin mekanik araçlarının bakımını ve onarımını yapan kişi.
1559mekikBale dansçısının sol bacağı üzerinde durup sağ bacağıyla güç alarak dönmesi.
1560melek sıçramasıİki ayakla başlanıp iki ayak üstünde tamamlanan sıçrama. Beşinci ayak duruşuyla başlanır, sıçrama, bacaklar birbirine değer durumda yapılır. Kalçalar olabildiğince yukarı kaldırılır.

* Görseller ve İçerik tekif hakkına sahip olabilir