Gösterim - XML


IDTerimAçıklama
1591moloz(Doğaçlama) Türk doğaçlama tiyatrosunda figürana verilen ad.
1592monodrambk. tek kişilik oyun.
1593moreGölge ve ortaoyunlarında Arnavut'un hemen her tümceye eklediği sözcük.
1594moritatBank ezgicileri'nin tekdüze melodili öykülerine verilen ad. Bu öykülerde daha çok suç işleyenler, felakete uğrayanlar, öldürenler ve öldürülenler yer alır. Öykü çeşitli ilkel çizimlerle desteklenir.
1595moruk(Doğaçlama) Türk doğaçlama tiyatrosunda yaşlı adam için kullanılan ad.
1596motifbk. örge, güdü.
1597msManuscript sözcüğünün kısaltılmışı. Yazarın ilk özgün betiği anlamında. bk. yazma, YZ
1598muarrefPadişaha dua görevini gerçekleştiren kişi.
1599mudhikİslam tiyatrosunda güldürücü sözler söyleyen ve hareketler yapan sanatçı.
1600mudhikeGüldürü.
1601mugaffalAraplarda çeşitli güldürücü benzetmeler yapan sanatçı.
1602muhaverebk. söyleşme.(Ortaoyunu) Ortaoyunu'nda söyleşme bölümü. Zurna, Kavuklu havası çaldıktan sonra ortaya Kavuklu ile Kavuklu arkası girer ve muhavere bölümü başlar. Bu bölüm iki kesimi kapsar : arzbar, tekerleme. ilkinde, oyunun iki baş kişisi Pişekâr ile Kavuklu arasındaki konuşmada kimlikleri ortaya çıkar. Bir çeşit serim kesimidir. Tekerleme'de ise Kavuklu, olağan dışı bir olayı başından geçmiş gibi anlatır. Pişekâr ikide bir de sorular sorarak konuyu aydınlatmak ister, laf ebeliği yapılır ve sonunda Kavuklu'nun anlattıklarının bir düş olduğu anlaşılır.
1603mukaddemArap gölge oyununu oynatan törencibaşı aynı zamanda bu gölge oyununun baş kişisi.
1604mukaddimebk. başlangıç.
1605mukallit1. Yansılamaya ya da benzetmelere giden, taklit yapan sanatçı. 2-Anadolu'da oyunları düzenleyene verilen ad.
1606mum kandiliOrta Çağ ve Rönesans başlarında tiyatroda aydınlatma için kullanılan kandil.
1607mum kuklaMumdan yapılmış kukla.
1608murassahanKoşuk ya da düzyazıyla ya da her ikisiyle birlikte uyaklı öyküler anlatanlara verilen ad.
1609musluGölge oyununda âşık Hasan'ın oğlu.
1610mutlu sonBir öykünün sonuçta tatlıya bağlanması. Oyunlarda mutlu son, genellikle sevgililerin birleşmesi, iyi olanın kötü olana üstün çıkması ile olur.
1611mührebazTürk seyirlik oyunlarında yuvarlak taşlarla gözbağacılık ve el çabukluğu gösteren beceri sanatçısı.
1612müzik başyöneticisiBir tiyatroda müzik işlerini tasarlayan, uygulatan ve denetleyen sorumlu kişi.
1613müzik çizelgesiBir tiyatro oyununda müziğin verileceği ve alınacağı yerleri gösteren çizelge.
1614müzik söyleşmesiHacivat ile Karagöz arasında Türk müziği üzerine geçen konuşma. Hacivat yarım yamalak bilgisiyle bilgiçlik taslarken, Karagöz bir şey anlamadığından bunlara karşılık gülünç sözler uydurarak söz cambazlığına gider.
1615müzikli dramHem sözlü tiyatronun, hem de operanın bazı özelliklerini içice kullanan bir müzikli oyun türü. Bu tür oyunda dramatik eylem sözlü oyundaki gibi gelişmiş ve operadaki yüceltilmiş, ülküleştirilmiş hareketlerin yerini gerçekçi, inandırıcı hareketler almıştır. Konuşmalar müziklidir. Bu tür oyunda söylenen aryalar operadaki kadar önemlidir ancak operada olmayan karakter ve konu derinliğini bu türde buluruz.
1616müzikli güldürüMüziğin eşliğinde gelişen güldürü.
1617müzikli oyunMüzik eşliğinde yürütülen, daha çok ABD'deki melodram ve caz müziğinden gelen etkilerle ortaya çıkmış oyun.
1618müzikli tiyatroBüyük bir kesimi ezgiler ve danslarla gelişen, ama dramatik konuşma öğesini de kullanan tiyatro. Operetle olan tek farkı, müzikli tiyatroda caz müziğinin ağır basması dır.
1619müzisyenBir tiyatroda, orkestrada herhangi bir çalgıyı çalan sanatçı.
1620müzisyenler odasıOrkestradaki müzisyenlerin dinlenme ve hazırlanma yeri. Bu yer çoğu kez sahne altında ya da gerisindedir.

* Görseller ve İçerik tekif hakkına sahip olabilir