Gösterim - XML


IDTerimAçıklama
1801parçacılıkYirminci yüzyılın başlarında, İtalya'da A. Soffici'nin açtığı çığır. Konulan gerçekten alınmış kısa parçalar ve küçük tablolar ile çeşitli yaşam kesitlerini veren anlayış.
1802parçalı komedyaBölümcükleri ya da bölümleri birbirine bağlı olmayan, Fransa'da ortaya çıkan ve tutulan komedya biçimi.
1803parlak gösteri oyunuGörkemli görünüşlerle ve göz kamaştırıcı dekor ve giysileri kapsayan, özün arkada, biçimin önde kaldığı, yalnızca dış görünüşü amaç edinen oyun.
1804parlama etmeniBir sahne hilesinin anlaşılmaması için seyircinin dikkatini çekmekte kullanılan, bazen bir hayaletin birden görünmesini ya da seyirciye gösterilmek istenmeyen bir değişikliğin yapılabilmesini sağlamak için başvurulan, gözalıcı bir parlama ile elde edilen etmen.
1805parlama etmeni kutusuİçinde parlamayı sağlayacak barut bulunan kutu. Bakır bir telle elektrik akımı verilerek barutun ateşlenmesiyle parlak bir ışık elde edilir.
1806parlamalı ışıtaçMagnezyuma elektrik akımı verilerek çakan ışık ya da duman elde etmekte kullanılan, seramik, çömlek biçiminde ışıtaç.
1807parlatma çalışmasıbk. düzeltme.
1808parmak ucu dengesiEl parmaklarının ucunda bacakları dikey ya da çapraz havada tutma.
1809parmak ucu dönüşüDansçının parmak ucunda dönmesi.
1810parmak ucu duruşuDansçının parmak uçlarında duruşu.
1811parmak ucu evresiBir bacakla yapılan bükülmeden sonra, kadın dansçının parmak uçlarında geri çekilerek durumunu alması.
1812parmaklar hafif kalkıkDansçının yere basarken ayak parmaklarını yukarı kaldırarak duruşu.
1813parmaklık(Ortaoyunu) Ortaoyunu'nda seyircilerle oyun yerini ayıran bölme genellikle kazıklar arasına ip getirilerek bölünürdü.
1814parodiCiddi olduğu varsayılan bir yapıtın bir bölümünü ya da tümünü koşutlukları koruyarak alaya alan, biçimini bozmadan ona bambaşka bir içerik vererek, özle biçim arasındaki bu karşıtlıktan gülünç ve eleştirel etkiyi var eden oyun biçimi.
1815parsa(Doğaçlama): Doğaçlama tiyatrosunda oyun arasında ya da sonrası seyircilerden toplanan para.
1816paskalya oyunuOnuncu yüzyılda kilisede oynanan ilk dinsel gösteri. «Kimi arıyorsunuz» anlamına gelen «quem queritis» denilen bu ilkel oyunda, melekleri yansılayan iki rahiple iki kadının İsa'nın mezarındaki dört dizelik konuşması yer alır.
1817paskuvariyelloİtalya halk doğaçlama tiyatrosunda yaşlı bir âşık tipi. Genellikle uşaktır.
1818pasoİspanya'da on yedinci yüzyılda, çok tutulan, tek bölümlük güldürü. Bu oyunun bulucusu ünlü İspanyol yazan Lope de Vega'dır.
1819pastav(Ortaoyunu) Ortaoyunu'nda Pişekâr'ın elinde bulundurduğu, çeşitli yerlerde kullandığı ve «şak şak» diye ses veren tahtadan maşa. bk. şakşak.
1820pastoral oyunRönesans'ta saraylıların ve aristokratların sevdiği bir oyun türü. Konusunu efsanelerden ve çoban masallarından alırdı. Pastoral oyunun gelişmesi ile opera türü ortaya çıkmıştır.
1821patenciTekerlekli paten üzerinde denge hareketleri yapan sanatçı.
1822patlama etmeniSahnede patlama sesi veren düzen.
1823patlama kutusuPatlama sesleri sağlayan aygıt. bk. bomba kutusu.
1824patlangıçÇok ses çıkararak şaklayan kırbaç.
1825patyoÜç yanı seyirciyle çevrili, bir ya da bir buçuk metre yükseklikte sahnesi olan tavanı açık İspanyol tiyatro yapısı.
1826pay(Ortaoyunu): 1. Ortaoyunu'nda, oyuncuların geliri belli oranda bölüşmeleri. 2. Ortaoyunu'nda, paylaşma, sonucu oyunculara düşen para.
1827pazarlama sorumlusuBir sirkin gösterileri için reklam işini ve işin pazarlamasını yüklenen kişi.
1828peciz(Argo) Gölge oyunu argosunda «ev» anlamında kullanılan sözcük.(Ortaoyunu): Ortaoyunu'nda ev anlamında kullanılır.
1829pedrolinoİtalyan halk doğaçlama tiyatrosunda acımasız bir uşak tipi. Fransa'daki özdeşi Piyero'dur.
1830pencere panosuDekorda pencereyi kapsayan pano.

* Görseller ve İçerik tekif hakkına sahip olabilir